Thursday, February 11

Elak angin ahmar @ Strok


Angin ahmar,jika kita diberi pilihan,ibu pasti tiada siapa yang nak akan penyakit ini..Kalau boleh semua orang nak elak dari terkena angin ahmar.Ibu ada terbaca dalam beberapa artikel mengenai angin ahmar,risikonya boleh membawa maut dan juga boleh mnyebabkan lumpuh separuh badan.

Dalam pembacaan ibu,Nabi SAW menyuruh kita umatnya,membaca doa untuk mengelak angin ahmar sekurang-kurangnya sekali seumur hidup.Sebaik-baiknya diamalkan setiap hari.

InsyaAllah,berkat doa dan usaha kita,Allah akan pelihara kita dari penyakit ini.

Disini,ibu sertakan doa untuk elak angin ahmar.Sebenarnya ada dua versi,satu yang pendek,satu yang panjang.Tapi ibu rasa mungkin ramai yang akan pilih untuk baca yang versi pendek.
Semoga kita semua dilindungi Allah SWT.

لا إله إلا الله، والله اكبر، سبحان الله، والحمد لله، ولا إله إلا الله، والله اكبر، ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم، اللهم إني أعوذبك مِنْ شَرِّ هَذِهِ الرِّيْحِ ومن شرِّ ما جَاءَتْ به وعافِنِي وأهْلِي وأوْلادِي مِنْهُ، إنك على كُلِّ شيءٍ قـدير

Ya Allah saya mohon perlindunganmu daripada kejahatan angin aḥmār ini, dari segala kejahatan yang dibawa darinya, dan sembuhkanlah aku, kaum keluargaku, anak-anakku dari angin tersebut, sesungguhnya engkau berkuasa atas setiap sesuatu.

Untuk pengetahuan semua,disini ibu sertakan bacaan ibu mengenai sejarah angin ahmar.


Penyakit angin ahmar ini mempunyai sejarahnya yang tersendiri, telah ada semenjak zaman Nabi sulaiman a.s. Semasa baginda menerima mengadap segala rakyatnya termasuk segala jin, manusia dan binatang, tiba-tiba baginda merasa ujub atau bangga diri; dalam hatinya berkata siapakah makhluk Allah yang tidak mahu tunduk kepadanya. Seketika itu juga menjelma satu makhluk sepeti lembaga manuusia, yang besar, gagah dan hebat serta garang. Nabi Sulaiman terkejut dan menggeletar lalu bertanya kepada lembaga itu siapakah dia, dan mengapa ia datang lembaga itu menjawab bahawa dia bernama 'ar Raihul Ahmar' (angin ahmar) iaitu penyakit yang amat berbahaya dari lain-lain penyakit. Ia diberi kuasa untuk mendatangkan kesakitan kepada anak cucu Adam, termasuk boleh meresap masuk ke dalam urat saraf dan darah, dan juga otak seseorang hinga hilang akal. Nabi Sulaiman segera mengarahkan panglima-panglimanya agar membunuh 'ar Raihul Ahmar' itu; namun lembaga itu menjawab bahawa tiada sesiapa makhluk yang boleh membunuhnya, lalu segera menghilang. Angin ahmar itu masih ada hingga zaman Nabi Muhammad SAW dan zaman kita sekarang. Pada zaman Nabi Muhammad SAW cucu baginda iaitu Saidina Hassan bin Ali pernah terkena penyakit rongga dan keluar darah. Ketika itu turun Malaikat Jibril dan memberitahu bainda bahawa Hassan terkena penyakit angin, lalu Baginda bertanya adakah ubat penawarnya. Jibril menjawab ada lalu ghaib. Sebentar kemudian Jibril kembali dan memberitah Rasulullah, bahawa Allah SWT telah mengurniakan doa mustajab bagi sesiapa yang membacanya walaupun sekali seumur hidupnya. Bagida pun membaca doa tersebut, lalu dengan sebentar itu juga sembuhlah Saidina Hasan, boleh berdiri dan sihat walaifiat.

Wallahu'alam





4 comments:

lily lotus on February 12, 2010 at 2:04 PM said... [Reply]

sangat2 berguna. thanks for sharing...

L-E-E-Z-A on February 12, 2010 at 2:14 PM said... [Reply]

lily -->sama2 :))

Anonymous said... [Reply]

salam, terima kasih atas doa angin ahmar tersebut.Smoga sihat selalu.

Ibu Nura on June 20, 2012 at 3:46 PM said... [Reply]

Mohon kalau ada versi yang panjang disertakan juga..kalau boleh mohon warna tulisan ditukar kepada warna putih bukan kelabu kerana tidak jelas.

Post a Comment

 

Ratuhati Kami

  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith

Celebs Blog

Leeza Mohamad Copyright © 2010 Love Journal is Sponsored by HazlizaHusaini'sFamily